Матеріали для проведення
Шевченківських днів
Мистецтво
у творчому світі Тараса Шевченка
Мета: поглибити знання
учнів про Т. Г. Шевченка, розкривши одну із цікавих сторінок його життя – музика та
живопис у творчості поета; прищеплювати дітям естетичні смаки та почуття.
Наочність: портрет Т. Г. Шевченка, «Кобзар»,
ілюстрації до творів, записи пісень.
Хід
заняття
І сторінка
(Заняття розпочинається з перегляду короткого фільму про
Т. Г. Шевченка.)
Вступне
слово учителя
Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми розкриємо
одну із найцікавіших сторінок творчості великого поета. Побуваємо у невеликих залах Шевченкової
консерваторії, а також пройдемося залами картинної галереї. Бо творчий доробок
Тараса Шевченка настільки різноаспектний, що обмежитись лише розглядом його
літературної діяльності означало б знівелювати власне феномен Шевченка. Музика,
спів, живопис – складова митецького таланту Кобзаря, рівні вияву його Божого
дару, про який говорив батько, лежачи на смертному одрі. Протягом заняття ви маєте
зробити записи у зошитах з літератури. Слухаючи виступи однокласників, треба
записати назви пісень, прізвища композиторів, а також назви картин, пейзажних
замальовок Т. Г. Шевченка.
Усі ви знаєте Шевченка як великого співця,
захисника знедолених. А чи знаєте ви, що поет мав прекрасний голос, з великим
інтересом слухав думи і пісні у виконанні лірників та кобзарів. Поет записував
народні пісні і, маючи непоганий голос, сам добре виконував їх.
ІІ
сторінка. Музика
1-й
дослідник. Ми знаходимось у невеликій консерваторії Тараса
Шевченка. У «Кобзарі» близько третини творів є по своїй суті музикальними. Це –
«Перебендя»,
«Гайдамаки», «Мар’яна-черниця», «Слепая», «Сліпий», «Мар’яна», «Сотник».
Балада «Причинна»
(читається напам’ять уривок) – це глибоко ліричний твір. Поезія багата на музичні
образи.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Слова «реве», «стогне», «завива» створюють
враження ревучого Дніпра. Композитор О. Александров створив величну «Поему про
Україну», провідним мотивом якої стали слова «Реве та стогне Дніпр широкий».
(Звучить
музичний запис твору «Реве та стогне Дніпр широкий».)
2-й дослідник. Музика
мала велике значення в житті Шевченка, зокрема, в його творчості, де музичні
образи органічно поєднуються зі словесними. Неабияку роль відіграє музика у
вираженні особистих думок і переживань, вірніше біографії ліричного героя. У
творах «Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Неофіти» образ пісні використовується
для зображення героїзму народу в боротьбі з ворогами.
У поемі «Гамалія» Т. Г. Шевченко підкреслює
ту саму думку: пісня нерозлучний супутник воїна. Поема починається піснею «Ой
нема, нема ні вітру, ні хвилі із нашої України», яка близька до дум про плач
невільників.
(Учень зачитує
рядки пісні «Ой нема, нема ні вітру, ні хвилі».)
Про майстерність виконання Шевченком пісень
писав П. О. Куліш: «Такого або
рівного йому співу не чув я ні в Україні, ні по столицях».
Поет прекрасно виконував і російські пісні.
На одному з вечорів у відомого російського письменника С. Т. Аксакова Тарас
Григорович проспівав кілька пісень. Особливе враження справило на присутніх
виконання волзької бурлацької пісні.
Український фольклор мав значний вплив на
становлення Т. Г. Шевченка-поета.
Б. Грінченко писав, що «вся творчість поета виросла з пісні, із музики».
Звідки цей потяг до пісні, до фольклору?
Уже з раннього дитинства майбутній поет
глибоко відчув любов до пісні. Мати Т. Г. Шевченка знала багато народних
пісень і, за його словами, співаючи, «свою нудьгу переливала в свою дитину». І
цю любов Шевченко проніс через усе своє життя.
Доки майбутній поет не переїхав до
Петербурга, Т. Г. Шевченко не мав змоги ознайомитись з творами класиків
вітчизняної і світової музики. Навчаючись в Академії мистецтв, він відвідує
столичні театри, слухає виступи відомих музикантів, зустрічається з
художниками, літераторами, композиторами.
Т. Г. Шевченко захоплювався грою
відомого чеського піаніста-віртуоза О. Дрейшока і віолончеліста А. Серве,
про якого він розповів у повісті «Музикант».
Музичне життя в Росії і за її кордоном було
завжди в центрі уваги українського поета і художника. Про це говорять імена,
які він згадує у своїх творах: М. Глінки, О. Даргомижського, К. Вільбоа,
О. Верстовського, М. Мусоргського, В. Моцарта, Й. Гайдна, Л.
Бетховена, К. Вебера, Ф. Шопена, Ф. Мендельсона, Ф. Шуберта, Д. Россіні,
Д. Верді та ін.
У 1840 році виходить «Кобзар», в якому поет
зарекомендував себе як неабиякий майстер художнього слова.
У статті «З секретів поетичної творчості»
Іван Франко одним із перших помітив, що поезія Т. Шевченка пов’язана з
живописом і музикою.
3-й дослідник. А
кого не захоплювала поема «Мар’яна-черниця»? У поемі головний герой – сліпий
кобзар, якій піснею розповідає про своє нещасне кохання, про красу улюбленої
безталанної дівчини Мар’яни. За рівнем музичності до цього твору наближається
поема «Сліпий», де невільник стає кобзарем і своє трагічне життя оспівує в
думі.
До музики вдається Шевченко і при зображенні
тяжкої жіночої долі у творах «Сова», «Відьма», «Марина», «Княгиня». У сценах,
де героїні втрачають розум, де їх душі палають помстою, поет вводить музичний
елемент, поглиблюючи цим психологічні переживання. Т. Г. Шевченко прекрасно
розумівся на складі оркестру, звукових нюансах інструментів:
«Виолончель
с фортепиано – это такая божественная гармония, что
вечно бы слушал ее и не наслушался...».
4-й дослідник. (Звучить
«Заповіт» у записі.) Мені було цікаво дізнатися, що на текст
«Заповіту» написано близько 40 музичних творів. У 1868 році у Львові вперше
було виконано «Заповіт», покладений на музику молодого композитора М. Лисенка.
У 1870 році аматор Г. Гладкий написав музику до «Заповіту», що стала народною і
здобула світової слави. Про самого композитора до нас дійшли скупі відомості.
Встановлено, що Гордій Павлович Гладкий (1849–1894 рр.) жив у Полтаві,
працював прикажчиком у крамниці чайної торгівлі. Він любив музику, пісні, грав
на гітарі. По суботах у нього збиралися семінаристи, співали пісень, серед яких
був і «Заповіт». На слова Т. Шевченка Гордій Гладкий написав також пісні
«Зоре моя вечірняя», «Ой на горі ромен цвіте», «Протоптала стежку».
5-й дослідник. (Звучить
пісня «Думи мої, думи...») А кого не захоплювала пісня «Думи мої,
думи...»? «Це одна з найулюбленіших українських пісень у моєму репертуарі, –
писав народний артист Б. Гмиря. – Багато років я співаю її, і щоразу вона все
більше хвилює мене, щоразу виникає потреба внести в спів нові звукові нюанси.
Проспівати її – означає донести до слухача той гнітючий стан Шевченка, оті
пекельні муки, які відчуваються вже в перших рядках:
Думи мої, думи,
Ви мої єдині.
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині.
У цій пісні пристрасні почуття великого
поета злилися з народними думами та хвилюваннями. Мені доводилось співати цю
пісню за межами нашої Батьківщини, і я відчув, як глибоко вона полонила своєю
красою серця людей».
6-й дослідник.
У Шевченка ми бачимо всі елементи української народної пісні. Її
історична доля навіяла йому поему «Гайдамаки», напрочуд різноманітну, живу,
сповнену сили і цілком відповідну народному характерові.
Герой поеми Ярема – один з типових
представників повстанців, яких оспівано в народі. Напередодні Повстання Ярема,
йдучи із свяченим ножем, звертається до Дніпра, і за настроєм, виражальними
засобами слова його близькі до народної пісні, думи.
Композитор М. Мусоргський написав
романс «На Днепре», а М. Лисенко створив пісню «Ой Дніпре мій, Дніпре»
(«Спів Яреми»). Болем і гордістю за свій народ пройнята пісня Волоха, що несе
правду в народ, підносить дух повстанців. Перед походом він співає пісню «Ой
волохи, волохи».
А в розділі «Свято в Чигирині» кобзар співає
пісню «Літа орел, літа сизий».
З іменем відомого композитора С. Людкевича
пов’язана поема «Кавказ», за мотивами якої було написано однойменну
драматичну кантату-симфонію.
III сторінка.
Малярство
Учитель
Поетична спадщина Кобзаря налічує понад 240
творів, а живописна – 1200 робіт. Уже кількість живописних робіт свідчить про
те, що малярству Шевченко приділяв велику увагу, однак за життя поета жоден
його сучасник не мав повного уявлення про Шевченка як художника. Мало хто із
сучасників знає, що Тарас Шевченко мав бути вчителем малювання.
Отже, слово нашим екскурсоводам.
1-й екскурсовод.
Тепер давайте завітаємо до Кобзаревої
картинної галереї. Тарас Шевченко надзвичайно тонко відчував природу в усіх
відтінках її краси. Як геніальний митець, він умів передати свої почуття і словом,
і фарбами. Ми маємо чудові зразки поетичної пейзажної лірики та вишукану
добірку українських краєвидів, створених великим майстром. Свої найкращі
здобутки, присвячені Україні, Шевченко написав впродовж 1845–1847 рр. під час
другого приїзду на Батьківщину.
Цей період відзначається розвитком творчих
сил митця, створенням шедеврів поетичних і малярських. Збереглося понад 50
краєвидів, написаних художником у ті роки. Вони становлять цінну частину
українського національного пейзажного живопису.
Шевченко створив багато архітектурних
пейзажів під час роботи в Київській археографічній комісії, яка займалася
дослідженням пам’яток старовини по всій Україні.
В акварелі «Вознесенський собор у Переяславі»
художник зумів передати величність, легкість, вишуканість цієї споруди.
Блакить майстерно виписаного неба ніби пронизує собор наскрізь. Саме його
описав Шевченко в повісті «Близнецы».
Вознесенський
собор у Переяславі
2-й екскурсовод.
Міське
аристократичне кладовище біля поховання князя Аскольда бачимо в серії
«Аскольдова могила», католицький куточок міста – в акварелі «Костел у Києві».
Цей костел, який за своєю будовою повторює собор св. Петра в Римі, був
збудований у 1817 року на честь імператора Олександра І, який дав великі привілеї
польсько-католицькому населенню в українських землях, що належали Речі
Посполитій.
Аскольдова
могила
Костел
св. Олександра в Києві
З багатьох малюнків, присвячених
Києво-Печерській лаврі, збереглася чудова серія «Церква всіх святих у
Києво-Печерській лаврі». Гордо височіє над Дніпром і Видубицький монастир.
Церква
всіх святих у Києво-Печерській лаврі
Видубицький монастир
3-й
екскурсовод.
У Полтаві Шевченка привабив
усамітнений, вибудуваний на високій горі Воздвиженський монастир, а також
будинок, у якому жив І. П. Котляревський, відомий український поет,
прославлений у віршах Тарасом Григоровичем.
Воздвиженський
монастир
Будинок,
у якому жив І. П. Котляревський у Полтаві
Дві
акварелі присвятив Шевченко козацькому селу Решетилівці.
Хата
в Решетилівці
Ще одну серію малюнків створив Шевченко у
Київській губернії, в місцях, пов’язаних з іменем гетьмана Богдана
Хмельницького та гайдамацьким рухом. На акварелі «Чигирин з Суботівського
шляху» височить Богданова гора, на якій колись стояв величезний замок і
фортеця, збудовані Богданом Хмельницьким.
Чигирин
із Суботівського шляху
У Суботові, родовому маєтку Хмельницького,
художник малює руїни гетьманського палацу та побудованої в стилі українського
бароко церкви, в якій був похований гетьман.
Церква
в Суботові
4-й
екскурсовод.
Аналізуючи серію «Мальовнича Україна» або, як
вона називається в деяких виданнях «Живописна Україна», звернемося до офортів,
написаних у 1844 році. На рівні зображення обстановки, окреслення поведінки
персонажів твори відзначаються правдивістю, переконливістю. Втім, офорти «Судня
рада» і «Старости» можна віднести до побутового жанру, оскільки в них
відображені, на перший погляд, окремі моменти з життя народу. Але художник
підніс їх зміст до рівня суспільно вагомих явищ минулого. Змальовані події
начебто і не пов’язані між собою тематично, але вони об’єднані однією метою:
показати вільний і справедливий вибір життєвих шляхів представниками одного
села, закоханими. Обґрунтовуючи необхідність створення задуманої серії,
Шевченко писав Петербурзькому товариству художників про три визначені ним
жанрово-тематичні лінії: краєвиди, народний побут й історичні події. Можна
тільки уявити, якою величезною епопеєю могла б стати ця серія, якби Тарасові
Григоровичу вдалося здійснити її в повному обсязі.
Судня
рада
Старости
За завданням комісії Т. Г. Шевченко вирушив
до Волинської губернії, щоб намалювати Почаївську лавру, і там написав чотири
акварелі.
Почаївська лавра з півдня
У соборі Почаївської лаври
5-й екскурсовод.
Картина
«Катерина» створена за мотивами однойменної поеми Шевченка, який одним із перших
у вітчизняному мистецтві висловив протест проти безправного становища жінки.
Митець вибрав типове явище царської Росії, зіставивши бруд розпусти і чистоту
народних звичаїв. Цю картину автор написав у 1842 році, а тому вона не є
ілюстрацією до поеми. Це самостійний твір. На полотні зображено повернення
Катерини в село після прощання з офіцером, хоча в поемі, як ми знаємо, цього
епізоду немає.
У центрі твору – Катерина – вродлива
селянка, проста і довірлива дівчина. Зверніть увагу на її обличчя – на ньому
вираз глибокого жалю, страждання, затамованих сліз.
У царині під кущем сидить дідусь, стружить
собі ложечки і сумно дивиться
на Катерину. Його погляд так і говорить:
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі
люде,
Роблять лихо з вами.
Москаль любить жартуючи,
Жартуючи кине,
Піде в свою Московщину,
А дівчина гине.
Збоку на задньому план зображений москалик,
який пожартував, насміявся із кохання. Подивіться, він змальований у темних
тонах, які наближаються до чорного, а Катерина, навпаки, зображена у світлих
тонах, на ній багато червоного (стрічки, фартух). Цим автор хотів підкреслити,
наскільки відрізняється щире кохання дівчини і зрадливе почуття москаля,
показати співчутливе ставлення до Катерини й осудливе – до офіцера.
Катерина
6-й
екскурсовод. Акварель
«Циганка-ворожка» – один із програмних творів Шевченка-побутописця. Це бувальщина
про те, як молода дівчина вирішила піти до циганки, щоби дізнатися про свою
подальшу долю. На передньому плані картини зображена простодушна дівчина.
Зверніть увагу на її довірливі очі. Поруч з нею – балакуча циганка. З подвійним
почуттям страху і надії, навіть побоюючись глянути на свою пророчицю, чекає
чорнява красуня на її вирок. Усю цю розповідну, сповнену побутових деталей
ситуацію Шевченко виразив у типовій сцені з народного життя.
Своєрідним обрамленням для сцени є стовбур,
гілля і брама. Малюючи постаті, автор віддає перевагу круглястим формам з м’яко
окресленими силуетами і ніжними пластичними складками одягу. Митець майстерно
робить переходи в межах кожного кольору. При цьому рожевий колір є домінуючим.
Його відблиски бачимо на торбині циганки, на обличчі її дитини, на свіжовиструганих
дошках брами.
Циганка-ворожка
Багатьом буде
цікаво дізнатися, що за картину «Циганка-ворожка» Тараса Шевченка 26 вересня
1841 року Рада Академії мистецтв (Петербург) нагородила срібною медаллю.
Учитель. Талант Шевченка
розкрився і в жанрі портретного малюнка. Майже 150 портретів створив художник.
Серед них – його друзі, знайомі, кохані жінки.
7-й екскурсовод.
На мою думку, найбільш вдалим у Шевченка
вийшов портрет Ганни. Перед ним зупиняються навіть ті люди, які нічого не
знають про історію кохання Шевченка. Зверніть увагу на очі Ганни. На кожному
іншому портреті немає таких очей, такого слізно-ніжного, промовистого погляду,
як на цьому. Очі лише на перший погляд здаються чорними, але, якщо придивитися,
то можна побачити, як старанно Шевченко витримував у них справжній колір,
сяючу навколо великих зіниць глибоку синяву (очі її були синіми).
(Звучить
поезія «Якби зустрілися ми знову... ».)
Портрет Ганни Закревської
Учитель. Написав Шевченко портрет
Агати Ускової, яка навіть відмовилася від дружби з поетом, і Ликери
Полусмакової, з якою поет був посватаний і яка лише хотіла скористатися
чоловіком.
Портрет
Агати Ускової з донькою
Портрет Ликери
Полусмакової
Також малював
портрети і жінок своїх друзів, як-от портрет дружини нашого земляка, першого
ректора Київського університету ім. Святого Володимира (тепер – Київський
національний університет імені Тараса Шевченка) Михайла Максимовича – Марії, і
княгині Єлизавети Кейкуатової, які приязно ставилися до Тараса Григоровича і в
яких він гостював.
Портрет
Марії Максимович
Портрет княгині Кейкуатової
8-й екскурсовод.
Є у художника й автопортрети, в яких він
відобразив себе в різні пори життя, в різних настроях і переживаннях, але
неодмінно – щирим і відкритим. В автопортретах митця усіх періодів творчості –
від безтурботного юнака до вистражданого, але незламного чоловіка середніх літ
– криється величезна сила поетового духу. Перед нами – найраніший автопортрет,
робота 1840 року. Здається, ніщо не затьмарює обличчя майстра, жодна тінь
неспокою не падає на нього. Але на полотні зображена не безтурботна людина, а
цілеспрямований характер, вольова натура.
Чоло юнацьке – побіліле,
Гарячі очі пропікають світ –
На Україну б, на Дніпро летіти,
Як рідних серцю хочеться орбіт.
Автопортрет 1840 р.
9-й екскурсовод.
Усе своє життя Тарас Григорович замислювався
над сенсом людського буття, боровся з підлістю і жорстокістю. На його думку,
людина повинна бути чесною, відданою демократичним ідеалам, морально чистою,
мати людську гідність. На автопортреті 1845 року відчутна деяка загадковість у
виразі обличчя, яка підкреслюється проникливим поглядом.
О доки ж ми такими будем, доки ми,
Подумавши про підле і жорстоке,
Готові розпливатись сліз потоками.
Не треба сліз! Вже їх занадто много –
Аж плавляться піски, чорніє світ.
Тарас так розуміюче, так строго,
Довірливо вдивляється у світ.
Автопортрет 1845 р.
10-й екскурсовод. Перед
нами ще один автопортрет – 1860 року, де поет зобразив себе зі свічкою. І
знову щирі очі, відкритий погляд, та
Три тіні поглипують з-поза
плеча...
Солдатчина, смерть, забуття
на чужині,
Але що так молодо світить
свіча!
І тіні гаяться, ховаються
тіні.
Учитель
Успіхи Шевченка в галузі і мистецтва були
високо оцінені його сучасниками. 2 вересня 1860 року Рада Академії йому
присвоїла звання академіка. Але диплом про високе звання академіка Шевченко
одержати не встиг. Його поетичну і мистецьку діяльність перервала передчасна
смерть.
Здалека, з лівого берега Дніпра, видно цю
вкриту деревами парку гору-могилу. Її бачать усі ті, хто пливе повз Канів
Дніпром. Мільйони українців з півдня і півночі, із заходу і зі сходу пливуть
сюди. Понад століття дивиться наш пророк звідси на Україну, якій він віддав
своє серце, свій талант.
Ось і закінчили ми вивчення ще однієї
цікавої сторінки із життя великого поета. Для багатьох поколінь українців – і
не тільки українців – Шевченко означає так багато, що виникає враження, ніби
ми про нього все знаємо. Та це лише ілюзія. Шевченко – невичерпний і
нескінченний. Він росте й розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти
до його осягнення. Ми на вічнім шляху до Т. Г. Шевченка...
Немає коментарів:
Дописати коментар